Nieuws

"Je onderneming versterken, daar doe je alles voor!"

Karine Valy en Marleen Flemings over hun passie voor ondernemen

Terwijl in Brussel tienduizenden betogers en vakbondsleden de hete herfst inluiden, blikken we met Marleen Flemings van Deliva en Karine Valy van La Bottega terug op meer dan twintig jaar vrouwelijk ondernemerschap. Twee succesvolle bedrijfsleidsters die in elke tegenslag een nieuwe opportuniteit zien. “Want dat is ondernemen, dag en nacht knokken voor je bedrijf in de hoop dat je harde werk zal lonen.

Waarom zetten vrouwen volgens jullie minder snel de stap naar de ondernemerswereld?

MARLEEN FLEMINGS: Een topfunctie blijft moeilijk te combineren met een jong gezin. Ik heb zelf een dochter van elf en het is niet zo simpel om alles te organiseren. Terwijl iedereen het niet meer dan normaal vindt dat je alles in goede banen leidt.

KARINE VALEY: Als vrouw moet je multitasken: je zaak, het huishouden, de opvoeding … Ik functioneer pas optimaal als ik ook als moeder goed in mijn vel zit en weet dat mijn zoon en dochter het goed maken. Dat is niet iedereen gegeven. Je moet sterk zijn om dat vol te houden. Het helpt gelukkig dat mijn echtgenoot mee in de zaak zit.

Hoe bewaren jullie het overzicht tussen gezinsleven en carrière?

MARLEEN: Met een goede organisatie en planning kan ik zakelijk al mijn afspraken nakomen zonder dat ze mijn privéleven beïnvloeden. Mijn man en ik hebben ervoor gekozen om Deliva te combineren met een gezin en willen daar niemand anders mee belasten. Het weekend reserveren we maximaal voor onze dochter.

KARINE: Voor mijn dochter van 25 staken mijn ouders regelmatig een tandje bij. Maar nu ik geen beroep meer kan doen op hun, zit onze zoon van dertien sinds kort op internaat voor de nodige regelmaat en structuur. Als hij thuiskomt is het echt quality time. Vroeger moesten we onze plan trekken, vandaag is dat warm nest veel belangrijker. Je wil je kinderen zolang mogelijk houvast bieden.

Heeft het ondernemerschap jullie kijk op het leven veranderd?

MARLEEN: Ik ben van jongs af aan met Deliva meegegroeid. Dat het bedrijf ondertussen een stuk groter is, heeft mijn kijk op alles veranderd. Je kunt het niet alleen forceren. Ik kan wel aansturen, motiveren, coachen. Maar anderen moeten mee aan de kar trekken. De groep telt vandaag zo’n 500 mensen. Dan kan je niet anders dan mensen vertrouwen en verantwoordelijkheid geven. De belangrijkste les die ik heb geleerd, is om in elke teleurstelling het positieve te zien.

KARINE: Ik heb vooral moeten leren van los te laten, dingen niet persoonlijk op te vatten en af en toe wat afstand te nemen. Als je ergens middenin zit, krijg je het niet opgelost. Daarom sta ik open voor nieuwe inzichten en verandering. Constant bijscholen is een must.

Ik wil wakker blijven voor de wereld rondom ons, die aan een pijlsnel tempo wijzigt. Vroeger nam ik beslissingen op basis van ervaring en eigen kennis, vandaag is dat niet meer vanzelfsprekend.

Marleen Flemings
Nemen jullie daarom deel aan de OndernemersUniversiteit?

KARINE: Ik wou voor mezelf de lat hoger leggen, nieuwe inzichten opdoen, input krijgen, verrijkende perspectieven ontdekken… Stuk voor stuk vind ik deze zaken terug in de cluster Groei. Daarnaast volg ik aan de Universiteit Hasselt de opleiding Advanced Retail Design. Hierin bekijken we knelpunten en hoe je daar mee omspringt. Heel boeiend en het houdt me in beweging.

MARLEEN: Ik wil wakker blijven voor de wereld rondom ons, die aan een pijlsnel tempo wijzigt. Vroeger nam ik beslissingen op basis van ervaring en eigen kennis, maar dat is vandaag niet zo vanzelfsprekend. In de clusters Groei, Financiën en Professionalisering delen we in alle openheid onze ervaringen met andere bedrijfsleiders.

Karine, jullie zijn volop aan het verbouwen. Wil je met La Bottega nog meer focussen op totaalbeleving?

KARINE: We gaan helemaal voor het totaalconcept. In die weinige tijd die mensen hebben, willen ze zoveel mogelijk zien en ervaren. Bij ons vind je alles onder één dak. Sommige producten vind je ook elders, maar toch komen klanten naar ons voor de sfeer en beleving. We houden ook rekening met de generatie van multitaskers, die bij wijze van spreken al met de smartphone in de hand de winkel binnenkomen. Hun aandacht moeten we trekken én vasthouden. Daarom werken we veel met overzichtelijke schermen en lanceren we een eigen app. Een grote sprong, maar stilstaan is achteruitgaan. En ik wil alles doen om de goede naam van La Bottega te versterken.

MARLEEN: Ook in de voedingssector merk je dat stijgend belang van klanten ontzorgen. Het gaat niet zozeer om kooktechnieken of hoe je het eten klaarmaakt. Wel over hoe je met zo weinig mogelijk inspanningen en investeringen een mooi product op tafel brengt. Toegevoegde waarde maakt het verschil.

 

Marleen Flemings

Marleen Flemings
is algemeen directeur van Deliva, dat soepen, sauzen en vacuüm gegaarde maaltijden ontwikkelt voor de foodservicesector in binnen- en buitenland. Die topfunctie combineert ze met de zorg voor haar dochter.

 

Karine Valy

Karine Valy
verenigt de opvoeding van haar kinderen met het bestuur van La Bottega, een uniek winkelconcept van luxueuze kleding en schoenen in Hasselt. Daarnaast is ze Captain van de JCI Award Limburgse ze voor Unizo startende retail-zaakvoerders.

Marleen, is export voor Deliva een must om te blijven groeien?

MARLEEN: Absoluut. We exporteren naar Duitsland, Nederland en groeimarkt Frankrijk. In Frankrijk zijn ze in instellingen zoals rust- en ziekenhuizen veel sneller geneigd om zaken uit te besteden. Ze kopen alle maaltijden aan en doen zelf alleen nog een regeneratie. Dat is met onze bereide producten zelfs veiliger dan in eigen keukens koken en die maaltijden verdelen.

Als vrouw moet je multitasken: je zaak, het huishouden, de opvoeding ... Je moet sterk zijn om dat vol te houden.

Karine Valy
Karine, je bent Captain van de JCI Award Limburgse Jonge Ondernemer.

KARINE: Als starter lag ik jarenlang ’s nachts te piekeren. Ik heb zelf nooit een peter of meter gehad. Terwijl ik op basis van hun ervaring en advies misschien veel sneller was gegroeid. Jonge mensen hebben zoveel toffe en unieke ideeën. Maar geld lenen bij de bank om die effectief te realiseren, is geen sinecure. Ik heb dan ook niet getwijfeld om voor dit project 15.000 euro leenkapitaal ter beschikking te stellen aan jonge starters. Ik hoop van harte dat ze het waarmaken.

Welke raad hebben jullie voor ambitieuze jongeren?

MARLEEN: Wees realistisch. Je moet dromen, maar weet dat ondernemen heel hard werken is in de hoop dat het ooit rendeert. Je moet weten wat het allemaal vergt aan moeite en inspanning. En dat het niet vanzelf komt. Spiegel je niet aan dat kleine topje van grootverdieners, want dat gaat niet op voor de gemiddelde ondernemer die dag en nacht knokt voor zijn bedrijf.

KARINE: Als je passioneel met iets bezig bent, straal je dat ook uit. Ik ben 24 jaar geleden begonnen met een piepklein winkeltje. Elke klant die binnenkwam hielp ik vol overgave. Mensen weten dat nu nog en blijven klant. Wie met veel goesting en passie ten dienste staat van zijn mensen, kan iets laten groeien.